Etnosakralia w Muzeum Kultury Kurpiowskiej w Ostrołęce

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
29 maja 2017

W niedzielę 28 maja 2017 r. w budynku muzeum przy placu gen. J. Bema 8 odbył się koncert pt. Pieśń kurpiowska w twórczości tradycyjnej i artystycznej”, zorganizowany przez Fundację Rozwoju Kultury Muzycznej na Kurpiach "Etno-Klasyka” oraz Muzeum Kultury Kurpiowskiej w Ostrołece. Impreza była częścią cyklu koncertów zorganizowanych w ramach IV Festiwalu Etnosakralia Kurpiowskie.

Na program koncertu złożyły się najsłynniejsze pieśni kurpiowskie ze zbioru ks. Wł. Skierkowskiego Puszcza kurpiowska w pieśni, które zaśpiewała Apolonia Nowak oraz ich artystyczne opracowania na sopran z towarzyszeniem fortepianu. Olga Siemieńczuk i Karolina Tańska wykonały utwory Karola Szymanowskiego natchnione kurpiowską muzyką, którą Szymanowski nazwał niezmiernie bogatym źródłem najpiękniejszą być może polskiej ludowej pieśni. Podczas koncertu pojawiły się także przesiąknięte mazowieckim folklorem Mazurki Fryderyka Chopina.

 

Program koncertu:

- pieśń kurpiowska: Uwoz mamo K. Szymanowski

- pieśń kurpiowska: Lecioły zórazie z cyklu Pieśni kurpiowskich. K. Szymanowski

- pieśń kurpiowska: Wsyscy przyjechali z cyklu Pieśni kurpiowskich. K. Szymanowski

- F. Chopin 3 Mazurki op.50. Nr 1 G-dur. Nr 2 As-dur. Nr 3 cis-moll.

- pieśń kurpiowska: Wysła buzycka z cyklu Pieśni kurpiowskich. K. Szymanowski

- pieśń kurpiowska: Zarzyj se kuniu z cyklu Pieśni kurpiowskich. K. Szymanowski

- pieśń kurpiowska: U jeziorecka z cyklu Pieśni kurpiowskich. K. Szymanowski

- A. Tański - Reminiscencje kurpiowskie

- pieśń kurpiowska: Bzicem kunia z cyklu Pieśni kurpiowskich. K. Szymanowski

 

Apolonia Nowak (ur. 3 stycznia 1944 w Piaseczni) – polska artystka ludowa z regionu kurpiowskiego, śpiewaczka i wycinankarka. Obecnie mieszka w Kadzidle. Zaczęła śpiewać w 1960 z zespołem "Kurpianka". Występowała z nim jako solistka i tancerka na licznych imprezach folklorystycznych w kraju i za granicą (m.in. we Włoszech, Anglii, ZSRR. Niemczech, Szwajcarii, Szwecji). Posiada silny, czysty "biały" głos, używa techniki śpiewu na tzw. krzyku w rejestrze piersiowym. W jej repertuarze występują tradycyjne pieśni w gwarze kurpiowskiej: rzewne "leśne", weselne oraz kolędy. Od 1992 roku współpracuje z zespołem Ars Nova. Lider zespołu Jacek Urbaniak usłyszał ją na koncercie dla młodzieży w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Zwrócił uwagę na jej solowy śpiew, barwę i potęgę głosu oraz wyważony sposób zachowania się na scenie. We współpracy z zespołem powstała w 1996 płyta "Zaświeć niesiądzu" (zarejestrowana w akustyce kościoła gotyckiego Najświętszej Maryi Panny w Warszawie), płyta "Anatomia kobyły" (pieśni ludowe o koniach, 2002) oraz nagrania dla Polskiego Radia i 2 Programu TVP. Od 2005 współpracuje z zespołem Swoją Drogą Trio.

Wciąż śpiewa w zespole "Kurpianka" działającym obecnie przy ośrodku kultury w Kadzidle, a także w chórze parafialnym. Występowała także dla Jana Pawła II. 

Apolonia Nowak jest laureatką kilkuset nagród i wyróżnień, z których ważniejsze to:

- I nagroda w Wielkim Festiwalu Muzyki, Pieśni i Tańca z okazji Tysiąclecia Państwa Polskiego (1961)

- Nagroda Ministra Kultury i Sztuki (1987);

- "Złota Baszta" na Ogólnopolskim Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu Dolnym (1990)

- Nagroda im. Oskara Kolberga "W uznaniu zasług dla kultury ludowej” (1992)

- "Brzozowy Niedźwiedź” w konkursie nagrań radiowych muzyki ludowej w Szanghaju (1995

- Nagroda Polskiego Radia za nagrania pieśni kurpiowskich dla Radiowego Centrum Kultury Ludowej w Warszawie (1996)

- Odznaka Ministerstwa Kultury i Sztuki Zasłużony Działacz Kultury (1997)

- Złoty Krzyż Zasługi (2000)

- I miejsce w XXXV Ogólnopolskim Konkursie Gawędziarzy, Instrumentalistów, Śpiewaków Ludowych "Sabałowe Bajanie” w Bukowinie Tatrzańskiej (2001)

- Nagroda Marszałka Województwa Mazowieckiego.

 

Olga Siemieńczuk (sopran) – urodzona w 1989 w Białymstoku, gdzie ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną II stopnia im I.J. Paderewskiego w klasie fortepianu. W 2014 roku ukończyła z wyróżnieniem studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu solowego dr hab. Jolanty Janucik. Obecnie kształci się pod kierunkiem prof. Cezarego Szyfmana i pani Olgi Pasiecznik. Koncertowała w wielu miastach Polski, m.in. w Warszawie, Częstochowie, Kaliszu, Poznaniu i w Europie (Niemcy, Bośnia i Hercegowina, Czechy, Włochy, Austria). W maju 2014 roku zdobyła Nagrodę Specjalną na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Jakuba Pustiny (Czechy), w kwietniu 2016 wraz z pianistką Karoliną Tańską uzyskały tytuł finalistek XIX Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. K. Bacewicza Łodzi, zaś w styczniu 2017 została laureatką trzech nagród II Międzynarodowego Konkursu Solowej Wokalistyki Sakralnej ARS ET GLORIA, w tym nagrody za najlepsze wykonanie utworu sakralnego. Na scenie operowej debiutowała na deskach Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w „Śnie nocy letniej” B. Brittena. Poza tym występowała m.in. jako Colette w „Le Devin du village” J. J. Rousseau (Rheinsberg, Niemcy), Eurilla w „Orlando Paladino” J. Haydna (Włochy, Austria, Słowenia, Chorwacja) i Zerlina w operze „Don Giovanni” W. A. Mozarta (Warszawska Opera Kameralna). 

W lipcu 2016 wystąpiła podczas 26. Festiwalu Mozartowskiego w inscenizowanym spektaklu plenerowym „Amadeusz” jako Królowa Nocy. W 2014 roku rozpoczęła przygodę z wykonawstwem muzyki współczesnej, kreując rolę Sie w operze „Wasserstimmen” D. Przybylskiego. W 2015 roku zdobyła entuzjastyczne recenzje po wykonaniu głównej partii żeńskiej w prapremierze kameralnej opery „Sacred Emily” EunHo Changa. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich prowadzonych przez R. Piernaya (Guildhall School of Music and Drama, Londyn), U. Kryger (Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi), A. Bauni (Universität der Künste, Berlin), A. Zubel, K. Richtera.

We wrześniu 2016 wystąpiła w roli Marie w polskiej premierze kameralnej opery „Le malentendu” F. Panisello podczas 59. edycji festiwalu Warszawska Jesień. 

Karolina Tańska ukończyła z wyróżnieniem Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie (2014) w klasie fortepianu prof. Edwarda Wolanina i as. Radosława Sobczaka oraz kameralistyki prof. Katarzyny Jankowskiej. W ramach programu Erasmus studiowała także w Musikhochschule w Lubece w klasie prof. Konstanze Eickhorst (2013). Jest absolwentką Podyplomowego Studium Pieśni na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina; kształciła się ponadto w Institut Européen Médecine des Arts w Paryżu w kierunku przygotowania fizycznego muzyków do praktyki instrumentalnej.

Swoje umiejętności doskonaliła podczas kursów mistrzowskich prowadzonych przez: J. Rouviera, K. Bogino, A. Nosé, B. Goetzke, K. Popową-Zydroń, W. Świtałę i wielu innych.

W 2016r. otrzymała tytuł finalisty XIX Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. K. Bacewicza w Łodzi (w duecie ze śpiewaczką Olgą Siemieńczuk). Jest laureatką konkursów muzycznych o zasięgu międzynarodowym (III miejsce na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym "Chopin Roma" w Rzymie) i ogólnopolskim, a także finalistką Olimpiady Artystycznej.

Otrzymała dwukrotnie Stypendium Rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, a także Prezydenta Miasta Gdańsk. Występowała na licznych festiwalach (m.in. Aurora Chamber Music Festival w Szwecji), a także w Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie oraz Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie. W roku akademickim 2016/2017 pracuje na Wydziale Wokalno-Aktorskim Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

 

Informacja za http://www.etnosakralia.pl

Galeria

  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie