Dary etnograficzne dla muzeum

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
6 sierpnia 2017

Właśnie mija pierwsza połowa 2017 roku. Dla Muzeum Kultury Kurpiowskiej w Ostrołęce był to bardzo owocny czas. Możemy się pochwalić wieloma nabytkami, w których znaczną część stanowiły dary. Ich liczne grono zasiliło zbiory etnograficzne. Część z nich została już zakonserwowana, pozostałe poddane będą zabiegom w niedługiej przyszłości.

Ofiarowano nam tkaninę – „buronkę”, motowidło ręczne, prasę do sera, kredens, ogłowie zaprzęgowe, wyjątkowo pokaźne wycinanki (aż kilkumetrowe), heble, pisanki, garnki żeliwne, obrazy religijne oraz sprzęt i maszyny rolnicze. Najwięcej muzealiów zawdzięczamy Panom Antoniemu Kustuszowi, Stanisławowi Ropiakowi oraz Michałowi Chrzanowskiemu.

Na szczególną uwagę zasługuje ostatni z wymienionych panów, ze względu na swoją pasję i poświęcenie w celu ratowania lokalnej spuścizny. W centrum jego zainteresowań są wprawdzie zabytki o charakterze historycznym, jak dokumenty, zdjęcia, samoloty z czasów II Wojny Światowej, to jednak w jego rękach znalazły się też „przeżytki” innego rodzaju, będące niegdyś na wyposażeniu niejednego gospodarstwa wiejskiego, a które stanowiły niezastąpioną pomoc w uprawie ziemi oraz w zbiorze i wykorzystaniu jej płodów, mianowicie: pługi, obsypniki, brony, młocarnia, sieczkarnia, żniwiarka, kierat itp. Otrzymał je od Pana Janusza Zalewskiego, część stanowi spuściznę po dziadku Pana Michała, który był kowalem. Właśnie te, wyżej wymienione obiekty, postanowił przekazać naszej instytucji. Ponadto wśród darowanych przez Pana Chrzanowskiego rzeczy znalazły się przedmioty o odmiennym charakterze, jak „tolka” do formowania motków i uzda. Wśród tego grona znalazł się już coraz rzadziej występujący w terenie egzemplarz – ława rymarska, zwana również konikiem lub kobyłką rymarską. Było to nieodzowne narzędzie w każdym warsztacie rymarskim – miejscu pracy rzemieślnika, który już niemal zniknął z topografii polskich zawodów. Warto tu przypomnieć czym parał się i co wytwarzał ten rękodzielnik. Po części zajmował się garbowaniem, bo głównym surowcem, z którego korzystał była skóra. Robił to jednak na własne potrzeby, zaś zasadniczym jego zadaniem było wytwarzanie uprzęży, siodeł i galanterii skórzanej. Sprzętem, którego zabraknąć u niego nie mogło był wspomniany konik rymarski, składający się z niewielkich rozmiarów ławki, przy końcu której, pionowo zamocowane, znajdowało się drewniane imadło. Służyło ono do przytrzymywania i ściskania skóry. W ten sposób unieruchomionym materiale można było swobodnie operować szydłem i innymi narzędziami, np. podczas zszywania.

W tym miejscu pragniemy raz jeszcze serdecznie podziękować ofiarodawcom, którzy zasili zbiory muzeum o nowe obiekty, przyczyniając się do zachowania materialnego dziedzictwa kulturowego nas wszystkich. W przyszłości udostępniane będą one zarówno badaczom regionu, jak i zwiedzającym ekspozycje muzealne.

Serdecznie dziękujemy!

Maria Kulczyk

Galeria

  • Powiększ zdjęcie Garnek - dar Antoniego Kustusza. Stan po konserwacji. (1)

    Garnek - dar Antoniego Kustusza. Stan po konserwacji. (1)

  • Powiększ zdjęcie Garnek - dar Antoniego Kustusza. Stan po konserwacji. (2)

    Garnek - dar Antoniego Kustusza. Stan po konserwacji. (2)

  • Powiększ zdjęcie Kosiarka - dar Michała Chrzanowskiego. Stan przed konserwacją.

    Kosiarka - dar Michała Chrzanowskiego. Stan przed konserwacją.

  • Powiększ zdjęcie Tkanina, buronka - dar Hanny Kamińskiej.

    Tkanina, buronka - dar Hanny Kamińskiej.

  • Powiększ zdjęcie Obraz, Matka Boża z Dzieciątkiem - dar Tomasza Surawskiego.

    Obraz, Matka Boża z Dzieciątkiem - dar Tomasza Surawskiego.

  • Powiększ zdjęcie Palma - dar Krystyny Łaszczych.

    Palma - dar Krystyny Łaszczych.

  • Powiększ zdjęcie Pisanka - dar Prusaczyk Elżbiety.

    Pisanka - dar Prusaczyk Elżbiety.

  • Powiększ zdjęcie Pisanka - dar Stanisława Ropiaka.

    Pisanka - dar Stanisława Ropiaka.

  • Powiększ zdjęcie Serweta - dar Joanny Zyśk.

    Serweta - dar Joanny Zyśk.

  • Powiększ zdjęcie Sprężynówka - dar Michała Chrzanowskiego. Stan przed konserwacją.

    Sprężynówka - dar Michała Chrzanowskiego. Stan przed konserwacją.

  • Powiększ zdjęcie Ława rymarska - dar Michała Chrzanowskiego. Stan przed konserwacją.

    Ława rymarska - dar Michała Chrzanowskiego. Stan przed konserwacją.