Nowe nabytki muzeum

30 maja 2018

Zbiory Muzeum w ostatnim półroczu wzbogaciły się o cztery prace, których autorami są Juliusz (1824-1899) i Karol (1896-1975) Kossakowie. W przypadku Juliusza są to dwa szkice ołówkiem, a w przypadku Karola – akwarela i dwustronny rysunek ołówkiem. Są one dla nas cenne, nie tylko ze względu na nieprzeciętny talent artystyczny przedstawicieli rodu Kossaków, ale też ze względu na związek z Ostrołęką i bitwą 1831 roku oraz jej kontekstem. 

Motywem dwóch prac Juliusza jest powstanie listopadowe. Jedna ze scen przedstawia nieznane dotychczas przedstawienie bitwy pod Ostrołęką 26 maja 1831 roku, które rozgrywa się na moście, a druga „Alarm w roku 1831” jest ilustracją sceny z oddziałem kawalerii. Juliusz Kossak – najwybitniejszy przedstawiciel Kossaków, nie raz sięgał po temat bitwy ostrołęckiej. Rysował scenę z Gawrońskim, który padł ranny w bitwie oraz scenę śmierci gen. Ludwika Kickiego, która to praca znajduje się w zbiorach Ossolineum. Namalował też akwarelę, pięknie zgrupowaną scenę batalistyczną pod Ostrołęką, którą można oglądać w Muzeum Okręgowym w Toruniu. Inni Kossakowie również podejmowali temat bitwy. Wojciech (1856-1942) – syn Juliusza - namalował obraz pt. „Żołnierze unoszą gen. Kickiego z pola bitwy pod Ostrołęką”, który znajduje się w zbiorach muzeum w Tarnowie. Kilka prac stworzył również Jerzy (1886-1955) – wnuk Juliusza i syn Wojciecha. Namalował co najmniej dwa, łudząco podobne, obrazy olejne przedstawiające scenę bitwy pod klasztorem bernardynów oraz obraz pt. „Zmiana pozycji artylerii gen. Bema pod Ostrołęką”. 
Pierwsza z nabytych prac Karola Kossaka - ostatniego kontynuatora artystycznego talentu rodu Kossaków, wnuka Juliusza i bratanka Wojciecha, to portret Romualda Zerycha – współautora, obok Borysa Zinserlinga, pomnika mauzoleum w Ostrołęce. Odznaczający się wirtuozerią opanowania techniki akwareli portret Zerycha, pochodzi z czasu ich znajomości, którą zadzierzgnęli w Ciechocinku, gdzie Karol Kossak mieszkał od 1948 roku, zaś Romuald Zerych spędzał czas w kurorcie. Druga to rysunek ołówkiem, prezentujący rzeźbiarza w podeszłym wieku, we wnętrzu sanatoryjnego pokoju. Na jego rewersie znajduje się szkic trójki koni – ulubionych zwierząt malarzy z rodu Kossaków. Wszystkie prace są sygnowane.
Barbara Kalinowska

Autor: MKK

Galeria

  • Powiększ zdjęcie 1. Juliusz Kossak, „Z roku 1831 Ostrołęka”; prawdopodobnie 1881 r.; 33,1 cm x 46,6 cm [23,2 x 40], papier, ołówek; nr inw. MKK-H-2482

    1. Juliusz Kossak, „Z roku 1831 Ostrołęka”; prawdopodobnie 1881 r.; 33,1 cm x 46,6 cm [23,2 x 40], papier, ołówek; nr inw. MKK-H-2482

  • Powiększ zdjęcie 2. Juliusz Kossak, „Alarm w roku 1831”, prawdopodobnie 1881 r.; 33 cm x 46,8 cm [22 x 39,7]; papier, ołówek; nr inw. MKK-H-2481

    2. Juliusz Kossak, „Alarm w roku 1831”, prawdopodobnie 1881 r.; 33 cm x 46,8 cm [22 x 39,7]; papier, ołówek; nr inw. MKK-H-2481

  • Powiększ zdjęcie 3. Karol Kossak, „Portret Romualda Zerycha”, 2. poł. lat 50. XX w.; 67 cm x 53 cm [49,5 x 37,5]; papier, akwarela; MKK_S_1723

    3. Karol Kossak, „Portret Romualda Zerycha”, 2. poł. lat 50. XX w.; 67 cm x 53 cm [49,5 x 37,5]; papier, akwarela; MKK_S_1723

  • Powiększ zdjęcie 4a. Karol Kossak, „Romuald Zerych”, 2. poł. lat 50. XX w.; 23 cm x 32,3 cm; papier, ołówek; MKK_S_1724 awers

    4a. Karol Kossak, „Romuald Zerych”, 2. poł. lat 50. XX w.; 23 cm x 32,3 cm; papier, ołówek; MKK_S_1724 awers

  • Powiększ zdjęcie 4b. Karol Kossak, „Romuald Zerych”, 2. poł. lat 50. XX w.; 23 cm x 32,3 cm; papier, ołówek; MKK_S_1724 rewers

    4b. Karol Kossak, „Romuald Zerych”, 2. poł. lat 50. XX w.; 23 cm x 32,3 cm; papier, ołówek; MKK_S_1724 rewers