„Największy wstyd dla artysty, jak z wystawy ukradną ramę, a zostawią obraz” – mawiał nieodżałowanej pamięci artysta Stanisław Skolimowski. Trudno odmówić mistrzowi racji. Niemniej dobrze dobrana rama znacznie podnosi walor estetyczny dzieła, tworząc z nim spójną całość. Niejednokrotnie jej wykonaniu poświęcano dużo uwagi. Dobrze dopasowana oprawa koresponduje stylowo z obrazem, a jej koloryt, zdobienia, a nierzadko i zawarta w dekoracji symbolika wzbogacają treść ideową przedstawienia.
W 2017 roku pozyskaliśmy do zbiorów Muzeum Kultury Kurpiowskiej w Ostrołęce obraz autorstwa Teofila Kwiatkowskiego przedstawiający portret mężczyzny. Praca malowana pastelem, akwarelą i gwaszem powstała w 1846 roku w Paryżu. Została oprawiona w złoconą owalną ramę zdobioną ornamentami kwiatowymi. Dzieło wymagało interwencji konserwatora. Niedawno wróciło na wystawę. Można je zobaczyć na ekspozycji stałej prezentującej twórczość artystów – byłych powstańców listopadowych tworzących na Wielkiej Emigracji. Mamy nadzieję, że zarówno praca Kwiatkowskiego, jak i jej rama znajdą Państwa uznanie. (JZ)
T. Kwiatkowski, Portret mężczyzny, nr inw. MKK/S/1718