Grafika Piast obrazuje moment przybycia dwóch aniołów do domu Piasta i jego żony Rzepichy. Scena przedstawia Piasta siedzącego przed chatą i wykonującego drewniane koło. Przed nim stoi dwóch mężczyzn wspartych na kosturach nawiązujących kształtem do biskupich pastorałów. Jeden z nich w białej szacie, mocno rozświetlony, wybija się kontrastowo na tle mocnych kolorów wypełniających przedstawienie. Nosi duży, bardzo jasny, wręcz świetlisty kapelusz z podwiniętym rondem. Drugi wędrowiec, odwrócony do widza tyłem, ubrany jest w czerwoną szatę. Z boku, z prawej strony obrazu, gościom przygląda się Rzepicha trzymająca na ręku dziecko. Kobieta opiera na biodrze dużą misę wypełnioną owocami. Postacie są lekko zgeometryzowane w sposób charakterystyczny dla Stryjeńskiej.
Według przekazu Galla Anonima w dniu postrzyżyn synów księcia Popiela, władcy Goplan, tajemniczy goście, przybyli na uroczystość, zostali odprawieni z dworu. Trafili pod strzechę ubogiego kołodzieja, którego syn również przygotowywał się do tego tradycyjnego rytuału. Tam zostali gościnnie przyjęci i w podziękowaniu uczynili cuda rozmnożenia jadła i picia, a młodego Piastowicza postrzygli nadając mu imię Siemowit. Jak przekazuje kronikarz dziecko to było późniejszym protoplastą rodu Piastów i pradziadkiem Mieszka I.
Zofia Stryjeńska (1891-1976), jedna z najwybitniejszych polskich artystek. Rozkwit jej twórczości przypadł na okres międzywojenny. W swoich pracach często nawiązywała do tradycji polskiej, kultury ludowej, a także dawnych wierzeń. Stworzyła oryginalny, dynamiczny, wypełniony barwami styl, wyróżniający ją spośród innych. Uprawiała malarstwo sztalugowe, rysunek, grafikę, tworzyła ilustracje do książek, dekoracje i kostiumy teatralne, projektowała zabawki i inne przedmioty użytkowe. Była związana z grupą formistów polskich, działała także w Stowarzyszeniu Artystów Polskich „Rytm”. Wielokrotnie nagradzana, zasłynęła m.in. stworzeniem dekoracji pawilonu polskiego podczas Międzynarodowej Wystawy Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu w 1925 roku.
Zofia Stryjeńska, ok. 1934 r., litografia barwna, papier, 48,9 x 68 cm, sygn. d.l., nr inw. MKK/S/1554.