Z przyjemnością informujemy, że dzięki dotacji Samorządu Województwa Mazowieckiego nabyliśmy nieznany dotąd obraz Karola Malankiewicza, którego (zapewne wtórny) tytuł brzmi Scena batalistyczna. Obraz został namalowany w technice olejnej na płótnie o wymiarach 71 cm x 92 cm. Sygnatura na obrazie informuje nas nie tylko o autorze ale również o miejscu i czasie jego powstania – w Paryżu, w 1843 roku, czyli w kilkanaście lat po tym, jak kapitan Karol Malankiewicz, uczestnik bitew powstania listopadowego, w tym bitwy pod Ostrołęką 26 maja 1831 roku, przybył do Francji, by wieść żywot tułacza-emigranta.
Obraz przedstawia pole bitwy z 1831 roku, krajobraz pofalowany rozlewającymi się łagodnie pagórkami, spowitych dymem bitewnym, na których grupy walczących żołnierzy, np. Krakusów, strzelców rosyjskich. W oddali krzyż, a na pierwszym planie ciało poległego żołnierza, które na myśl przywodzi podobny widok z obrazu Bitwa pod Ostrołęką Karola Malankiewicza.
Obraz został nabyty we Francji i trafił do antykwariusza w Gnieźnie. Płótno było niegdyś złożone, przez co popękało, a części zaprawy i warstwy malarskiej wykruszyły się. W 2009 roku obraz przeszedł konserwację i dziś prezentuje się dobrze. Wiele jego cech – kompozycja, pejzaż, sztafaż, poszczególne sceny, postaci żołnierzy, koń spłoszony hukiem wystrzałów wskazują na podobieństwo do litografii przedstawiającej bitwę pod Stoczkiem autorstwa Victora Adama. Z kolei Adam stworzył ją wzorując się obrazem Malankiewicza zatytułowanym Pierwsza bitwa jaką powstańcze wojsko polskie wygrało z Rosjanami pod Stoczkiem, 14 lutego 1831 r. Płótno Malankiewicza eksponowane było w Salonie Paryskim w 1845 roku. Znane jest wyłącznie z opisów, jakie drukowane były w prasie z okazji Salonu. Bardziej szczegółowe badania i ekspertyzy potwierdzą, czy mamy do czynienia z obrazem uznawanym za zaginiony.
Karol Malankiewicz, [Scena batalistyczna], olej na płótnie, Paryż, 1843 r., 71×92 cm, nr inw. MKK/H/2435.